torstai 21. kesäkuuta 2018

Kouluun enempi kännyköitä vai kuria?

Koulussa on kännykät käytössä. Miksi? Ketä se palvelee? Oppimista vai opettajia?

Olen ehkä vanhanaikainen tässä suhteessa, mutten usko kännyköiden käytön palvelevan oppimista kovinkaan paljoa. Lisäksi koulu silloin vähän niinkuin velvoittaa oppilaat käyttämään kännykkää, ja jos jollain ei sellaista sattuisi olemaan, on hän automaattisesti huonommassa asemassa tai jopa kiusattuna. 

On varmaan ihan ok jollain tunneilla etsiä netistä tietoa, mutta sitä en ymmärrä miksi sitä tietoa haetaan koko tunnin ajan ja lähinnä omiin tarkoituksiin jutellen siitä kovaan ääneen naapurin kanssa. Se lähtee äkkiä lapasesta ja on tyyppejä, jotka pitävät oikeutenaan höpöttää kokoajan suureen ääneen kaikesta mitä maailmalta kännyn kautta löytävät, pitkin tuntia - estäen näin muiden keskittymisen olennaiseen eli käsillä olevaan asiaan, opiskeluun.

Luokalla voi olla paljon oppilaita, jotka häiriköivät, huutelevat ja jopa kiroilevat. Miksi opettajat eivät tee mitään? Onko auktoriteetti mennyttä lopullisesti? Joku sanoi, etteivät opettajat saa enää niinsanotusti heittää oppilasta ulos tunnilta, koska "oppilasta ei saa jättää yksin". Öh, siis mitä? Tuleeko jostain ulko-avaruudesta joku alien välittömästi kaappaamaan kaikki tuntien ulkopuolella olevat yksilöt talteen? Sirutetaanko oppilaat salaa oven takana? Ehkä ne alienit löytäisivätkin heidät hyvin; heillä kun kuitenkin olisi kännykän antennit pystyssä siellä tunnin ulkopuolellakin, eli ei se mikään rangaistus silloin edes olisi.

Miksei kännyköitä voisi kerätä tunnin alussa johonkin lokerikkoon, jos ei ne repussa pysy? Sain joskus vastauksen, ettei ole varaa ylimääräisiin hankintoihin, mutta se on vain selitys - esimerkiksi vahoja cd-telineen tyyppisiä paksumpia lokerikkoja on nettikirppikset pullollaan, ihan ilmaiseksi. Ja onhan koulussa tunteja, jolla voisi itse ratkaista tämän käyttämällä luovuutta ja eri alan oppeja.

Miksi opettajan pitää olla oppilaiden kaverina? Eikö opettajan pitäisi olla se auktoriteetti, jota edes jollain tasolla kunnioitetaan ja vähintäänkin kuunnellaan? Tai jos ei kiinnosta kuunnella, vähintäänkin voisi edes pitää suunsa kiinni. Mutta häiriöiminen on hauskempaa.

Koulu ei piittaa myöskään siitä tosiasiasta, ettei ne kännykät säteilyineen ihan vaarattomia ole - on vain niin, että on vaikea saada puolueetonta tutkimustulosta ilman, että siinä on oma lehmä ojassa ja tulokset ovat sen mukaisia. On kuitenkin Säteilyturvakeskuksessa yleisesti tiedetty tosiasia, että kun kännykät toimivat radioaaltojen avulla tietoliikenne puhelimen ja tukiaseman välillä käy ihmisen läpi. Radioaallot ovat näkymättömiä aaltoja, joiden vaikutusta ei voi tuntea ja mitä lähempänä puhelin kehossa on, sitä enemmän se lämmittää kudoksia. Siksi en anna pojankaan pitää puhelinta taskussaan, koska haluan vielä joskus lapsenlapsia ;) Tiedetään säteilyn vaikutuksista ja sen aiheuttamista sairauksista, mutta niistä ei vain saa puhua avoimesti. Usein myös unohdetaan, että vaikka nyt kännykkä on yhtä yleinen kuin joku käsilaukku naisilla nykyään miltei jokaisen vastaantulevan käsissä se ei ole ollut olemassa vielä kymmeniä vuosia eikä niin ollen ole vielä asiaa tutkittu tarpeeksi. Meidän pienet koululaiset kännyköineen toimivat tässä hyvinä koekaniineina.

Olisi kiva kuulla mikä teidän/lapsen koulussa on tilanne kännyköiden käytön suhteen tai mitä mieltä itse olet aiheesta?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit valita myös nimetön-vaihtoehdon, mutta kiva olisi, jos jätät nimesi kommenttiin. Se näytetään heti hyväksynnän jälkeen. Kiitos!