lauantai 8. lokakuuta 2016

Miten liput vanhenee?

On tosi hienoa, että voi antaa jollekin lahjakortin, jolloin saaja voi sitten itse käyttää sen siihen liikkeeseen parhaaksi katsomallaan tavalla ja silloin kun parhaiten sopii. Tai voit itse ostaa jotain käytettäväksi myöhemmin. Tarkoitushan on, että hyödyke vaihtaa omistajaa, eikö? - eli että tuotteen tai palvelun myyjä saa rahat ja vastapalvelukseksi antaa myös jotain. No, kaikki ei aina mene niin. Jos et huomaa lukea niitä pienellä präntättyjä juttuja.

Mulla on nyt pari kertaa käyny nimittäin niin, että joku lahjakortti on odottanut ns parempia (tai ehkä tässä tapauksessa pahempia) päiviä, jolloin se tulisi käyttää ja kun sitten sen käytät, ei sitä enää olekaan! Kas vain! Hävisi! Rahat kyllä kelpasi - muttei enää saa palvelua vastineeksi. En ymmärrä - eikös koulussakin jo opetettu, että debet ja kredit puoli pitää olla tasan loppumetreillä? Että kun rahaa tulee sisään, on silloin myös varastosta jotain lähtenyt - eli puntit on tasan. Tosin mitäs nykypäivänä kukaan debiteistä ymmärtää, kun pankit ovat sekoittaneet ne kaupassa maksu- sekä rahannostopisteisiin niin, että mummot ei enää tiedä onko se otto vai pano. Kas noin helppo se on suomeksi sanoa.

Käydään aika harvoin leffassa, eikä ainoastaan siksi, että tuossa valtavirtaelokuvateatterissa on liput nykyään ihan sikakalliita. Töykeetä suorastaan. Ostinpa sitten pari e-lippua kesäkuun lopussa, kun mentiin lapsen kanssa katsomaan aiemmin luetun kirjan, Roald Dahlin, perusteella tehty elokuva (kirja oli kyllä parempi, kuten yleensä, vaikkei leffakaan huono ollut) koska kummatkin pidetään kaikesta fantasia jutuista. Päiväleffat maksoi ennen 7€, mutta "uudistuksen" myötä hinnat "tasattiin" eli siis: ne nousi. Ostin sitten 3 e-lippua, joka oli edullisin vaihtoehto enkä enempää tarvinnut. Mietin, että yksi jää - pitää katsoa, kun tulee joku vastaava mihin voi lapsen kanssa mennä, että tulee sekin käytettyä ja toinen ostetaan sitten tiskiltä. Ok.

Nyt sitten syyskuun lopulla olisimme menneet uutta fantasia elokuvaa katsomaan enkä päässyt omaan tiliin ollenkaan. Piti ilmoittaa oma syntymäaikansa. Mä inhoon sitä. En ajattele itsekään koskaan milloin olen syntynyt saatikka vietä tai laske syntymäpäiviä - silti minut pakotetaan lisäämään se joka paikkaan. Et pääse Kelaan, et operaatttorille, et terveyskeskukseen, et mihinkään, jos et ilmoita syntymäaikaasi. Ja koska sähköpostiosoitteeni oli ihan jotain muuta kuin omalla nimelläni oli tietenkin syntymäaikakin keksitty eikä se tietenkään ollut missään ylhäällä. Miksi olisi ollut? Olin ennenkin päässyt tilille. Nyt jostain syystä en.

No, jouduin laittamaan viestiä elokuvateatterin sähköpostiin. Sain tiedon, että löytyi kaksi eri tunnusta ja hän poisti niistä toisen! Mitä? En ollut pyytänyt sellaista. No, sama se. Pääsin sitten tililleni kuitenkin. Ihmettelin missä se yksi leffalippu on? Ei löydy mistään. Näen sieltä vain käytetyt liput, ja etttä kesäkuun lopussa on käyty leffassa. Laitoin asiasta kyselyn. Kysyin asiaa kahteen kertaan - mihin se yksi lippu katosi!? - ja minulle vastattiin vain, ettei siellä mitään käytettävää lippua ole. What? En uskonut, ettei lippu olisi, koska tiesin että oli (!) - heikompi olisi tässä kohtaa jo luullut olevansa vainoharhainen. Tililtä ei selvinnyt, monta olin ostanut. Sieltä oli töykeesti vain poistettu yksi lippu. Noh. sitten kun asiaa kolmanteen kertaan jankkasin, sain tylyn vastauksen:

"Toisella tunnuksellanne "XX" oli ostettu 29.6.2016   3 x arkipäivän e-sarjalippuja, jotka vanhentuivat 29.9.2016. Näistä oli siis jo 2 käytetty. Valitettavasti emme voi hyvittää jo vanhentuneita sarjalippuja."


Eli siis olin tehnyt kyselyn 1.10. ja liput "menivät vanhaksi" 29.9.! Yksi päivä välissä! Minustta tämän on tosi töykeetä - ei voi asiakaspalvelusta enää puhua edes. Miten vaikeeta olisi vaikkapa laittaa ystävällisesti 14 pv ennen, kuin liput "vanhenevat" (kas kun eivät pilaannu) niin sinne sähköpostiin viestiä, että muistathan käyttää lippusi ennen XX. Sehän on lisämarkkinointia! Ihan vinkkinä!! Ystävällinen ilmoitus, että kannatta että nyt menee XX leffoja - valitse omasi? Sen sijaan, että poistaa liput asiakkaan tililtä, vaikka ne on jo maksettu. Samaa tekniikkaa toki käytetään, jos saat luottokortilla lahjakortin etkä huomaa päivämäärää - sinne meni, hei vaan.

Tästä jäi käteen vain ja ainoastaan se, etten todellakaan enää käytä kyseistä laitosta. Boikotoin. Onneksi noita on vielä muutamia pieniä, joissa aion tästälähin käydä. En pidä tämmöisestä ihmisten aliarvioimisesta ja vallankäytöstä - että piiloudutaan jonkin typerän sanahelinän "valitettavasti emme voi hyvittää" - taakse. Pyysinkö jotain hyvityksiä? Rahoja takaisin? Jotka he ilmaiseksi saivat, heh. Nythän maksoin itse asiassa noista kahdesta lipusta paljon enemmän kuin kalleimpaan ilta-aikaan! Ilmeisesti menee liian hyvin, kun ei tarvitse enää asiakkaista välittää. Ja yksi päivä! Hah! Mitä surkeeta käytöstä asiakkaita kohtaan. Ymmärtäisin, jos joku vielä 5 vuoden jälkeen perää jotain saatavaa, mutta jos on yksi päivä tai viikko... huoh! Eikö se ole inhimillistä?

Olisin ollut tosi iloinen, jos olisivat ilmoittaneet, että valitetttavasti se juri eilen oli poistettu "vanhentuneena", mutta laittavat nyt sen viikoksi vielä voimaan niin voit käyttää sen ja käydä katsomassa valitsemanne elokuvan. Pieni kädenojennus ja olisin vastakin vienyt rahani sinne. Varsinkin, kun en ole mitään "tuotettta" halunnut, eli eivät joutuneet jotain hyödykettä antamaan, joka häviää varastosta. Aika harvoin ne teatterit on ihan täynnä kuitenkaan ja yhtälailla se kone käy. Onneksi on muitakin, joissa usein tulee käytyäkin. Tämä leffa ei vain (vielä ainakaan) olisi mennyt muualla. 

Suosittelen käyttämään pieniä elokuvateattereita, ettei käy niin, että meillä on kohta yksi jätti monopoli, joka vie kyllä rahasi ja nostaa hintoja uusien teattereiden rakentamisen kattamiseksi jatkuvasti eikä siinä pieni ihminen voi tehdä mitään. Ja jos et huomaa, vie maksetut liputkin. Eikä pointti nyt ollut siinä, että jos olisin muistanut sen laittaa kalenterin kulmaan, olisi ehkä tullut käytettyä. Ehkä. Tosin tuon syntymäaikasotkun takia koitin mennä sinne jo viikko sitten tarkistamaan asiaa, mutten päässyt. Ei nyt ollut elokuvateatterilta ihan napakymppisuoritus. Eikä ainakaan hyvää asiakaspalvelua, jos ollenkaan.

Niinpä aion boikotoida kyseistä laitosta. Onko sulle käynyt vastaavaa? Kerro ihmeessä! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit valita myös nimetön-vaihtoehdon, mutta kiva olisi, jos jätät nimesi kommenttiin. Se näytetään heti hyväksynnän jälkeen. Kiitos!