torstai 26. toukokuuta 2016

Voi Metro Minkä teit! Bussit Meiltä veit...

Jos rakastat metroa, ei kannata lukea. Jos asut tulevan länsimetron varrella ja matkasi helpottuu, älä vaivaudu. Jos tulet muuttamaan johinkin niistä taloista, joita metron varrelle on survottu, et ehkä välitä siitä mitä siinä oli aiemmin. Minä en voi kyllä muuta kuin kyseenalaistaa koko länsimetron...

Aloitetaanko vaikka siitä, että siitä ei oikeasti ole kuin noin kymmenen vuotta, kun saatiin valmiiksi muutama vuosi työn alla ollut jätttiurakka: Suomen suurin ja nykyaikaisin linja-autoasema: Kampin Kauppakeskus.
 Eikä se muuten ihan pienellä budjetilla valmistunut! Muistan miten sitä monttua rakennettiin kuin Iisakin kirkkoa... Huoh! Ja miten siitä tuli niin hieno, kaikki bussit tulee samaan paikkaan, ei tarvitse enää värjötellä pakkasessa ja tuulessa ulkona - niin näppärää! Olihan se. Ja on!
Mitä hölmöläisten hommaa tuhota tämä kaikki käyttökelvottomaksi?

Tämmösen linkin löysin muuten Kampin alkuajoista

No, entä sitten Länsiväylä? Eikös sitä juuri ole pari vuotta sitten paranneltu, että sinne mahtuu kulkemaan - on erikseen bussilinjat ja kaikki? Bussit on mennä posottanu aamuseitsemästä lähtien omaa kaistaansa, täynnä ihmisiä keskustaan ja sieltä poispäin. Nyt loppuu sekin lysti. Puut kaadetttiin ihan surutta ja laitettiin suoja-aidat (sen vähenevän automäärän takia?) ja bussit ajetaan varikolle.
Entäs ne Espoon poikittaiset linjat? Niin kauan kun olen Espoossa asunut on niitä hierottu ja hinkattu, jotta joka niemennotkosta ja kadunkulmalta päästään tasavertaisesti kulkemaan ja suositaan joukkoliikennettä, jottei autoja tulisi lisää kokoajan... Eli on suunniteltu sisäiset linjat niin, että aina joku Espoon bussi tuo ja vie jonnekin sopivaan kohtaan - eli kuinka paljon tähän on kulutettu aikaa ja energiaa (lue: rahaa! = veromarkkoja), jotta kaikki on saatu toimimaan. Paljon!

Väitän, että tämä on puhtaasti poliitttinen juttu. Ja mitä meille kerrottiin, kun metroa "suunniteltiin" (tai olikohan se päätös jo tehty ennen?) - eipä juuri muuta, kuin että miten metrolla pääsee näppärästi suoraan Helsinkiin. Eikö bussilla ole sitten päässyt paljon helpomminkin?  - ja nimenomaan suoraan, ilman vaihtoja? heh. Mikä on se todellinen syy?
 Mitä EI kerrottu? Sitä, että metron varjolla tuhotaan metsiä, kaadetaan puut, jyrätään kalliot, murskataan kauniit maisemat.  Sitä, että metroradan varrelle rakennetaan todella paljon uusia taloja, mikä on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Metron rakentamisen varjolla voidaan rakentaa uusia keskuksia metron suuaukkojen ympärille. Paljon rakennetaan ns. poikkeusluvilla (mikä ihmeen poikkeus se metro on, kun sitä on vuosia suunniteltu?) jolloin kokonaiskuvaa ei hahmoteta eikä siitä välitetäkään samallalailla - rakennetaan vain hulluna tietyt paikat tukkoon...
Eikä sitä puhuttu koskaan halaistua sanaa (!), että parikin kilometria metroalueen ulkopuolelle jäävät alueet ovat pahasti paitsiossa, koska bussilinjat EI enää kulje! HALOO! Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Mitä sille kallliille bussikalustolle tapahtuu? Mihin ne uudet hienot bussit viedään - bussien hautausmaalle vai myydäänkö ne jonnekin maalaiskuntiin? Tuskin. Kuinka monta bussikuskia jää työtttömäksi tämän takia? Kuinka monta äitiä lapsineen ja kauppakasseineen tai vanhusta rollattoreineen joutuu köpöttelemään kauemmas päästääkseen liittymälinjaan, josta Matinkylän sulatusuuniin ja sieltä vasta siirtymään Helsinkiin? Taitaa jäädä lapset ja vanhukset kohta kyydistä. Enkä koululaiset, jotka ovat päässeet bussilla muutaman kilometrin matkan kouluunsa?
Myös se jäi mainitsematta aikoinaan, että metron varrella olevien asuntojen vuokrat nousevat, varmasti myös osakkeiden hinnat. Vaikuttaako se alentavasti niihin, jotka jäävät radan ulkopuolelle? Eikä siitä ollut puhetta, että tulee paineita korottaa lippujen hintoja. Tietenkin. Pitäähän tämä lysti jotenkin saada rahoitettua ja lipputulojen nousu on yksi apu siihen.

Mitä ihmettä varten on rakennettu vuosia bussilinjoja Länsiväylälle - ja nyt kaikki rakennelmat ajetaan alas! Voisiko joku kertoa MIKSI ihmisiltä viedään päätäntävalta siihen, haluaako käyttää bussia vai metroa liikkuakseen paikasta toiseen? Ja entä jos - ja kun - metroon tulee joku ongelma? (En halua olla pahanilman lintu, mutta se on vain ajan kysymys - joku sähkövika tai vastaava riittää). Mistä ne kaikki sata bussia rahdataan pikapikaa kuljettamaan suuria massoja töihin ja takaisin - ja mitä se tulee maksamaan? Miljoonia. Miten me hiljaa hyväksymme tämän kaiken?

Onhan se varmaan kiva mennä metrolla suoraan ytimeen,  jos satut asumaan siinä radan varrella. Omalta osaltani väitän, että heikentää kummasti intoa pistäytyä keskustassa. Ehkä joku muukin ajattelee niin? Onhan se eri asia istua rauhassa puolisen tuntia lämpimässä bussissa kaunista vaihtelevaa maisemaa katsellen tai sitten vaihtaa vartin välein välinettä ja joutua kävelemään pidemmät matkat ehkä vielä kauppakassien kera - ja istua sen kauniin merimaiseman ajan pimeydessä? Ei kiitos.
Miten tämä edistää vihreätä linjaa? Vitsivitsi. Ei tietenkään mitenkään. Jos ennen pääsit syrjäisemmältä paikalta suoraan bussilla alle puolessa tunnnissa Kampin suojaisaan terminaaliin ja suoraan Helsingin sydämeen - nyt joudut kävelemään ensin vaikka kilometrin, odotat tuulessa tai tuiskussa ohiajavaa syöttölinjaa, vaihdat, kuljet rappuset ylösalas, odotat metroa, vaihdat siihen - kaikkien ostosten, lasten, vaunujen tai vanhusten kera. Käytännössä jokainen tietää, että autoilu lisääntyy. Ihan turhaa oli kaikki kuvitelmat siitä, miten metron myötä autoilu vähenee ja metro on niin vihreä ja blaa blaa. Anteeksi nyt vaan. Iltasadut on erikseen. Tämä on totisinta totta.
Miksi ei voitu alunperin tehdä vaikka jotain raitiovaunun tyyppistä linjastoa - joka olisi täydentänyt bussilinjoja Helsinkin, ei korvannnut niitä! Väitän, että metrosta hyötyy ainoastaan ne, jotka asuvat juuri siinä radan varrella. Ja poliitikot, jotka niitä diilejä ovat tehneet ja siitä rahat käärineet. Rakennusfirma. Talonrakentajat. Puiden kaatajat.

Miksi ihmiset ei saa itse päättää millä kulkevat? Miksi ei koskaan halaistua sanaa sanottu siitä, että jos metro rakennetaan, bussilinjat lakkautetaan? Vai onko totuus se, että jos bussilinjat jäisi ennalleen - ei metron käyttöastetta saataisi mitenkään täytettyä, koska sitä käyttäisi vain ne, jotka ovat suoraan radan varrelle muuttaneet? Eli potiittinen päätös. Missä holhousyhteiskunnassa me asutaan? Missä on se vapaus valita?

Ja sokerina pohjalla: kuinka moni, joka on sitä mieltä, että metro on hyvä juttu - tulee itse käyttäneeksi sitä? Ja jätttää sen auton kotiin. Kysyn vaan. Pelkäänpä pahoin, että autojen määrä tulee räjähdysmäisesti lisääntymään metron myötä. Se ei liene ollut tarkoitus. Aika moni tuntuu kuitenkin siirtyvän autokaupan puolelle helpottaakseen arkeaan.

Ei mulla muuta. Paitsi, että niitä kommentteja saa toki jättä - puolesta tai vastaan. Sana on vapaa. Metron valinta ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit valita myös nimetön-vaihtoehdon, mutta kiva olisi, jos jätät nimesi kommenttiin. Se näytetään heti hyväksynnän jälkeen. Kiitos!