tiistai 22. marraskuuta 2016

Onkos pannu kuumana?

Olen niin pettynyt. Iittala/Hackmanin asiakaspalveluun - tai onko sitä edes?

Sain viime vuonna ilokseni lahjaksi Hackmannin 28cm ison paistinpannun. Sellaisen, joka sopii myös induktioliedelle - no sehän ei haittaa vaikka meillä onkin keraaminen liesi. Olen kyllä aika monta paistinpannua ja wokkipannua sun muuta elämäni aikana käyttänyt ja ostanut - ruokaa kun on tullut tehtyä. Nyt tämä nimenomainen pannu kuitenkin alkoi hetimiten käyttäytyä oudosti. Kun kyseessä on halkaisijaltaan noinkin iso pannu oli aika epämiellyttävää - jos ei jopa vaarallista - kun pannu pyöri levyllä ja jos vahingossa ohimennessä tai hämmentäessä koski siihen kahvaan (joka tietenkin on aina sivulla, vaikkei pikkulapsia talossa olekaan) lähti koko pannu sisuksineen pyörimään levyllä. Oli pari täpärää tilannettta, ettei tippunut ruokineen lattialle! Eli aika ikävää siis. Eikä sitä siksi tullut käytettyä niin usein kuin muuten olisi. Keskellä oli punainen iso piste, mikä minusta siinä jo oli alun alkaenkin- tai en tiedä, ehkä se tuli ekalla paistokerralla?

No, nyt sitten vihdoin otin asiaksi laittaa reklamaation asiasta. Kävimme ensin siis sähköpostikeskustelua, jossa sitten neuvottiin laittamaan se postiin. Helppo nakki, Paitsi, että ei. Miten mä käärin sen pannun kahvoineen päivineen niin, että se on vielä perilläkin yhdessä nipussa? Not. Niinpä lähdin bussilla sitä viemään Iittalan Outletiin - aikaa siihen meni reilu tunti. Paistinpannu lähti siis eteenpäin ja nyt sain sitten vastauksen. Siinä sanottiin muunmuassa näin:
Tuotteessa on selvästi nähtävissä värimuutoksia. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että pannu on jossain vaiheessa ylikuumentunut ja näin harmittavasti aiheuttanut pohjan muuttumisen kuperaksi.
Tuote ei kuulu tuotetakuun piiriin.
Poikkeuksellisesti aiheutuneesta harmista lähetämme sinulle etukupongin (25%), joka on käytettävissä omissa Iittala Store ja Iittala Outlet myymälöissämme.
Hmm. Saanko nyt hieman ihmetellä tätä asiaa?

  1. Ensinnäkin - mitä ihmeen virkaa on paistinpannulla, jota ei saa käyttää kuumalla levyllä? Väittäisin, että tiedän jo miten sitä nappulaa pitää säätää, ettei ruoka pala pohjaan.
  2. Ja toisekseen: jos kerran se on mennyt pilalle kuumuudesta johtuen niin onko se kuluttajan vika ja yhtäkkiä koko tuote - eli siis pannu - ei kuulukaan takuun piiriin. Vai onko tuote tässä tapauksessa se pannu vai lämpötila? Miksi siis minun piti vaivautua paikan päälle? 
  3. Kolmanneksi: oletin ilman muuta, että hyvitykseksi tulee uusi pannu! Ja Pah! Mitä vielä! Saankin moitteitta, etten olekaan osannut käyttää paistinpannua oikein! Tosi helppoa syyttää asiakasta. Mikä vitsi! En näe tuota hyvityksenä, vaan pakko-ostona: silloinhan saisin vain 25% uuden pannun tai kattilan hinnasta eli noh - sen kahvan? Ja maksaisin silti 75% itse uudesta! Hei nyt alkaa kuumenemaan! 
Eli loppujen lopuksi jäi vain paha mieli. Ja uuden paistinpannun osto edessä. Jäin vielä katsomaan netistä uusien hintoja. 28cm induktioliesdelle sopivaa paistinpannua (sehän on aina kalliimpi) löytyi vain yksi, josta sanottiin netissä näin:
Hackmanin Kovanaama NOH (Non-Overheatable) pannu on täydellinen paistinpannu induktioliedelle. Kovanaama NOH pannussa on erityinen nikkeliä ja rautaa sisältävä induktio-pohjalevy, joka estää paistinpannun ylikuumentumisen induktioliedellä. NOH-pannun lämpötila asettuu 230 asteeseen jolloin pannua on mahdoton polttaa pohjaan.
Saanko mä nyt kymmenen pistettä ja papukaija merkin, kun mä onnistuin mahdottomassa? Eikös nyt induktioliedelle tarkoitettua pannua voi käyttää myös keraamisella, muttei toisinpäin. Miten siis se kuumeni liikaa keraamisella? Ja minun kustannuksellani? Hinta oli netissä noin 105€ eli ei ihan markettihinta. Nyt en voi tarkistaa mallia, koska sitähän ei minulla enää ole eikä se pannussa lue. En näe tässä nyt asiakaspalvelua tai mitään hyvitystä.

Näinkö tämä menee nykyään? Onko sulle käynyt vastaavalla tavalla? Kerro ihmeessä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit valita myös nimetön-vaihtoehdon, mutta kiva olisi, jos jätät nimesi kommenttiin. Se näytetään heti hyväksynnän jälkeen. Kiitos!